Въпроси и отговори за медицинските прегледи

Медицински прегледи
Източник: freeimages.com

В тази статия съм направила компилация на въпроси и техните отговори, свързани с медицинските прегледи, в рубриката „Въпроси и отговори“ в официалния сайт на МТСП. Надявам се да ви бъдат полезни.

Х.Г.:Разболях се от варицела и не мога да ида на задължителните медицински прегледи, които са организирани тези дни в офиса. Ще ме глобят ли за неявяване? Ще трябва ли сам да търся лекари да ме преглеждат след като оздравея?
Дата на задаване на въпроса: 06.3.2013 г.

Уважаеми господин Г. , Задължението по осигуряването и организацията на задължителните периодични медицински прегледи е на работодателя.

Той следва да бъде информиран за обективната Ви невъзможност да се явите на преглед в периода, определен в издадения Ви болничен лист, за да може да Ви осигури друга възможност. /ДК/


А.Д.: За новоназначени служители, представящи медицинско свидетелство „клинично здрав“ без никакви индикации за заболявания и т.н., нужно ли е да се търси заключение за пригодността за работата от СТМ?
Дата на задаване на въпроса:14.2.2011 г.

Уважаема госпожо Д., Съгласно Наредба № 3 от 25.01.2008 г. за условията и реда за осъществяване дейността на службите по трудова медицина (СТМ) (обн., ДВ, бр. 14 от 12.02.2008 г.), СТМ извършват наблюдение, анализ и оценка на здравното състояние , което обхваща и изготвяне на заключение за пригодността на работещия да изпълнява даден вид работа (чл. 11, ал. 2, т.4 от наредбата).

По отношение на предварителните медицински прегледи за постъпване на работа, службата по трудова медицина предлага вида на медицинските специалисти, извършващи прегледите и необходимите изследвания.

Заключението се изготвя въз основа на нормативните актове за осигуряване на здраве и безопасност при работа, оценката на риска и резултатите от проведените медицински прегледи и изследвания, по образец, съгласно приложение № 4 към наредбата, и се предоставя на работодателя и на работещия (чл. 11, ал. 5)./ДК/


В.Г.:Задължителните периодични медицински прегледи на работещите съгласно Наредба 3 от 1987г. могат ли да се провеждат от личните лекари на работещите и само здравните досиета да се предадат на СТМ за изготвяне на анализ?
Дата на задаване на въпроса: 20.1.2012 г.

Уважаема госпожо Г., Съгласно чл. 287, ал. 2 от Кодекса на труда, задължителните периодични медицински прегледи на работниците и служителите са за сметка на работодателя.

В съответствие с действащата Наредба № 3 от 28.02.1987 г. (Наредба №3)за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците (издадена от министъра на народното здраве, обн., ДВ, бр. 16 от 27.02.1987 г., изм. и доп., бр. 65 от 9.08.1991 г., бр. 102 от 13.12.1994 г., бр. 78 от 30.09.2005 г.), задължителните периодични прегледи се организират съгласно изискванията на чл. 11, и се извършват по договор с държавно, общинско, частно или кооперативно здравно заведение. (чл. 12, ал. 1 и чл. 18, ал.1 от наредбата.). /ДК/


В.Г.: Тази година трябва да направим профилактични прегледи на работещите в нашата фирма, но те нямат желание. Колеги казаха, че от Инспекция по труда са ги посъветвали да съберат от всички работещи декларации, че отказват и нямало нужда да се правят прегледите. Това законно ли е?
Дата на задаване на въпроса:30.1.2012 г.

Уважаема госпожо Г., Съгласно Кодекса на труда (КТ) всички работници и служители подлежат на задължителни периодични медицински прегледи, като същите са за сметка на работодателя (чл.317, ал.1 и ал. 2 от КТ).

Неявяването на преглед, организиран от работодателя, от страна на работника/служителя е нарушение, за което се носи отговорност за нарушение на нормативните изисквания по здравословни и безопасни условия на труд по чл. 413 от КТ.

Правото на отказ от медицинска дейност, гарантирано от Закона за здравето, не освобождава работниците/служителите от явяване на задължителен периодичен преглед.

В тази връзка считаме, че не е допустимо, въз основа на декларации от работниците, работодателят да не изпълни задължението си за осигуряване на прегледите по чл. 287 КТ.

С цел мотивиране на работещите, работодателят би могъл да потърси съдействието на службата по трудова медицина за разясняване на значението на прегледите. /ДК/


Т. : Задължителни ли са профилактичните прегледи, извършвани от службата по трудова медицина?
Дата на задаване на въпроса: 10.9.2013 г.

Уважаема госпожо Т. , Съгласно чл. 287 Кодекса на труда (КТ) всички работници и служители подлежат на задължителни предварителни и периодични медицински прегледи.

Редът и условията на провеждането им са в зависимост от възрастта, характера на работата и условията на труд и са регламентирани чрез Наредба № 3 от 28.02.1987 г. за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците.

Раздел ІІ от Наредбата регламентира обхвата и периодиката на прегледите в общия случай, а Раздел ІІІ – специфичните изисквания за работа при вредни за здравето условия за труд, конкретизирани във връзка с професионалните рискове.

В зависимост от оценката на риска за отделните работни места работодателят следва да изготви и утвърди списъци на подлежащите на прегледи лица и обхвата на прегледите, както и да осигури провеждането на периодичните прегледи, чрез сключване на договор с лечебно заведение.

Неявяването от страна на работника/служителя на периодичен преглед, осигурен от работодателя, представлява неспазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и подлежи на дисциплинарна и административна отговорност.

Бихме желали да Ви уведомим, че службата по трудова медицина, обслужваща предприятието, има задължението да консултира и подпомага работодателя при организирането на периодичните прегледи. Доколкото СТМ не е лечебно заведение по смисъла на Закона за лечебните заведения, тя не може да извършва прегледите на работниците и служителите. /ДК/


Д. В.: Какво следва да предприеме работодател в случай, че работещ откаже да се яви на периодичен медицински преглед? Достатъчно ли е подписване на декларация от страна на работещия за неговия отказ?
Дата на задаване на въпроса: 07.11.2013 г.

Уважаеми господин В., Съгласно Кодекса на труда всички работници и служители подлежат на задължителни предварителни и периодични медицински прегледи (чл. 287 от КТ).

Периодичните медицински прегледи заплащат от работодателя и се организират в съответствие Наредба № 3 от 28.02.1987 г. за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците.

Периодичността и техният обхват се определят в зависимост от възрастта, условията на труд и професионалните рискове, определени чрез оценката на риска.

В общия случай, при липса на вредни условия на труд, периодичността е: до 18-годишна възраст – ежегодно; от 18- до 40-годишна възраст – един път на пет години; над 40-годишна възраст – един път на 3 години, а обхватът на прегледите включва общопрофилактичен пакет, определен в приложение № 5 от наредбата.

При наличие на специфични професионални рискове/ вредности, периодиката и обхватът се определят в съответствие с Приложения 2 и 3 от наредбата.

Право и отговорност на работодателя е да създаде организацията по провеждане на прегледите, като при определяне на подлежащите на преглед работници и служители и вида на прегледите се вземат предвид оценката на риска и препоръките на Службата по трудова медицина, обслужваща предприятието.

Бихме желали да Ви уведомим, че не е допустимо, въз основа на декларации от работниците, работодателят да не изпълни задължението си за осигуряване на прегледите по чл. 287 КТ.

С цел мотивиране на работещите, работодателят би могъл да потърси съдействието на службата по трудова медицина за разясняване на значението на прегледите. Правото на отказ от медицинска услуга, гарантирано от Закона за здравето, не освобождава работниците/служителите от явяване на задължителен периодичен преглед.

Отказът на работника/служителя да се яви на преглед, включен в задължителния пакет за съответния професионален риск/вредност в съответствие с изискванията на Наредба №3 и нейните приложения, е неспазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и представлява дисциплинарно нарушение, за което могат, по преценка на работодателя, да бъдат налагани предвидените от КТ дисциплинарни наказания.

Нарушението на правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд подлежи и на административнонаказателна отговорност, която се определя и налага от компетентния орган по спазването на трудовото законодателство – инспекцията по труда. При наличието на доказателства/ декларация за отказ за явяване на преглед, тази отговорност се носи от лицето, а не от работодателя. /ДК/


Ю. И.: Когато лице започва работа в една фирма и не представи медицинско свидетелство на основание Наредба 4 от 11.05.1993г. – чл.1, т.4, то тогава Службата по трудова медицина, на какво основание следва да издаде заключение за пригодност на работника или служителя за изпълняване на дадения вид работа?
Дата на задаване на въпроса:26.2.2014 г.

Уважаема госпожо Ил., Съгласно чл. 1, т. 4 от НАРЕДБА № 4 от 11.05.1993 г. за документите, които са необходими за сключване на трудов договор, за сключване на трудов договор е необходим документ за медицински преглед при първоначално постъпване на работа и след преустановяване на трудовата дейност по трудово правоотношение за срок над 3 месеца.

В случай че за конкретно лице не се изисква представянето на такова свидетелство, заключението следва да се направи въз основа на здравното досие, поискано по служебен път при промяна на местоработата на работещия и направено искане от службата, обслужваща съответното предприятие;съгласно чл. 17 от Наредба № 3 от 25.01.2008 г. за условията и реда за осъществяване дейността на службите по трудова медицина. /ДК/

Подобни статии:

27 мнения за “Въпроси и отговори за медицинските прегледи”

  1. Здравейте,можете ли да ми кажете през какво време са тези прегледи?Прочетох,че до 40г.са през 5г.,след 40г. са през 3г.Това така ли е?Последно сме ходили преди 5г. на по-обстойни прегледи,а преди 3г.само на очен…

  2. Не може и не трябва да се задължава с закон медицински преглед още по- малко, работодателя
    да има достап до резултатите от прегледа.Това е като да си безправен роб с стадото на заколение под строй искаш не искаш . Целта е да се прибират едни пари нищо пвече.

    • Медицинските прегледи са с цел ранно откриване на заболявания, включително и такива в резултат на работата.

      Със сигурност няма закон или изискване, според което работодателят може или трябва да има достъп до резултатите от даден медицински преглед.
      Е, не че в болничния лист не пише какво е заболяването и тази информация не става достъп на поне няколко човека във фирмата, които обработват документа :)

  3. Ще Ви отговоря защо хората Не желаят да си извършват прегледите по Наредба 3 към ЗБУТ. Отговора е следния: В 90% от случаите медицинските прегледи се извършват от мед. центрове, които нямат постоянен персонал, наемат такъв само за определена кампания от по няколко дни. Понеже няма свободни такива лекари със съответната специалност, които да си „зарежат“ собствените пациенти за по 3 – 5 дни, тези медицински центрове винаги наемат пенсионирани лекари над 70 годишна възраст, които вече не работят активно медицина. Също така се наемат студенти от горните курсове и лекари без съответната специалност. На всичкото отгоре се наемат какъвто лекар попадне под ръка, т.е. Интернисти- извършват очни прегледи, Хирурзи- извършват гинекологични прегледи, УНГ- извършват неврологични прегледи и т.н. Шофьора на мед. център облечен в бяла престилка – измерва костна плътност на апарата и т.н и т.н. Разбирате, че извършени по този начин мед прегледи са пълна и абсолютна пародия, без никаква полза от тях. Не подценявайте хората, те много добре виждат какви лекари им извършват прегледите и затова не желаят и отказват. За да не бъда голословен ще посоча няколко мед центъра, които работят по описания по-горе начин, а пък заинтерисованите могат да проверят ………..Става дума за: МЦ „Дива мед“, МЦ „Лора“, ДКЦ „Евроклиник“, МЦ „Дойче клиник“ и др. Тези медицински центрове са най ярките на пазара и най- добре успяват да излъжат потенциалните си клиенти. Ако им се изиска документ за специалност на съответния лекар, те представят такъв документ на определен лекар, а после на прегледите изпращат съвсем друг човек- специализант, шофьор и т. н., както обясних по- горе. Така че хора не се лъжете- правете си подобни профилактични мед . прегледи, само в болници. Такива мец. центрове, като посочените са ментаци и само ще ви вземат парите.

  4. Здравейте!!!Имам следния проблем: Работодателя ми извършил профилактични прегледи,но аз бях платен отпуск по това време и не бях информиран за тях.След като се върнах на работа ми връчиха заповед в която пише,че трябва да си ги направя за собствена сметка и да им занеса резултатите иначе щеме накажат по чл188 от КТ.Мисля че нямат право и какво следва да се направи….

    • Здравейте,

      Работодателят не може да изисква от Вас да заплатите за прегледи, които има ангажимент той да осигури. Още повече, че щом не сте информиран и сте били в разрешен платен отпуск, не сте нарушили нищо, т.е. няма основание за дисциплинарно наказание.

      Реално погледнато, ако имате в писмен вид така написана заповед (както сте я описали), то имате доказателство за нарушение на трудовото законодателство от работодателя, така че я запазете.

  5. Здравейте, имам следният въпрос: Подлежи ли на включване в списъка за периодични медицински прегледи на работещите лице, което в момента е с изтекъл срок на предупреждение за прекратяване на трудово правните отношения? Благодаря.

    • Здравейте,
      Не знам дали правилно разбирам въпроса Ви. Ако е изтекъл срока на предупреждение за прекратяване на трудовото правоотношение, то значи вече няма трудово правоотношение и лицето не е работещ във фирмата? В такъв случай на лицето не се осигурява медицински преглед от работодателя.
      Моля да уточните.

  6. Здравейте,
    Има ли някакъв списък с медицински заведения, които са оторизирани да извършват профилактичните прегледи по наредбата,или всяко лицензирано заведение може? Законно и изрядно ли е ако изследванията се направят в МЦ, различен от този, с който службата по трудова медицина си партнира?

    • Здравейте,

      Можете да сключите договор с всяко едно регистрирано лечебно заведение за извършване на периодичните медицински прегледи. Напълно законно и нормално е Вие да изберете медицинския център, в който искате да бъдат направени прегледите и не сте задължени да ползвате услугите на медицински център препоръчан от СТМ.

  7. Здравейте, имам следния въпрос. Подлежи ли на включване в списъка за периодични медицински прегледи на работещите лице, което в момента е в отпуск по майчинство? Благодаря.

    • Здравейте,
      моето мнение е, че лице в майчинство не би трябвало да бъде включено в списъка за периодични медицински прегледи. За съжаление към момента нямам възможност да намеря подходяща „подплата“ на моето мнение със становище на МТСП или друг източник, поради което не може да считате моето мнение за достатъчно достоверен източник :)

  8. Оставам с впечатлението, че повечето хора не искат да се подлагат на тези ежегодни прегледи и не разбирам защо. Това е един безплатен профилактичен преглед, от който може да се възползват за да разберат здравословното си състояние.

  9. А какво ще кажете по въпроса, че много от работниците гледат да се „скатаят“ и искат да пропуснат прегледите? Макар и да са били поканени по 3 пъти.
    Моето мнение е, че при положение работодателя отпуска пари и тези прегледи са безплатни за работещите, то те трябва да бъдат приемани по-отворено от хората.
    Някои сега ще ме опровергае и ще каже, че тези прегледи нямат стойност, защото се извършват не както трябва – кръвта стояла дълго време на топло или други подобни…..
    А кой ще гарантира, че в болницата всичко се извършва както си му е реда?
    Преди години, трябваше да дам секрет за мен и детето ми за изследване на чревната флора. Така се получи, че в двете бурканчета сложих материал само от детето. Познайте – моите резултати бяха добри, а на детето се оказа,че не са!
    …..

    • Здравейте, госпожо Минчева,

      за мен логична причина да се „скатаеш“ от безплатен медицински преглед няма, но за съжаление здравната просвета у нас не е достатъчна. В тази връзка, според мен, правилно представителят на МТСП е посочил, че трябва да се потърси помощ от СТМ и да се проведе кампания сред работещите с цел разясняване на ползите от явяването на медицинския преглед.

  10. Здравейте! Моля за помощ, като отговор на въпроса ми.
    Супругат ми прави задължитени профилактични преглединаложени от фирмата в която работи и в следствие от това се установиха проблеми относно здравето му, като му се откри есхемична болест на сърцето, повишено кръвно налягане и кокоша слепота. в следствие на това го спират да работи като шофьор, а това му е длъжноста. Той обаче не е съгласен с така определените дизгнози и ден след това, ходи във „София мед “ да си направи изследвания на очните дъна, на кардиолог и се оказа, че двата резултата съвсем не съвпадат. Нито очна слепота има, нито есхемична болест. Но от фирмата не приемат тези резултата и искат да го пратят за нови – във клиниката в която работи доктора, който му е правил профилактичните прегледи. Съпругат ми обаче не е съгласен, защото смята че в случая има някаква нагласа от страна на работодателите му и въпросния доктор. Въпреки всичко ще ходи където го пратят, но редно ли е това, ако резултатите са същите (което се очаква) да бъдат такива, като първото заключение, какво трябва да направи за да докаже, че състоянието му не е такова, за каквото го определя въпросния доктор от профилактичния преглед.
    Благодаря ви!

    • Здравейте, за съжаление ми е трудно да Ви отговоря на този въпрос, но смятам, че трябва да има решение на ТОЛЕК, с което да е определено, че съпругът Ви не е физически годен да управлява моторно превозно средство и не може да се взема решение от работодателя въз основа на резултати от периодични медицински прегледи.

  11. Здравейте!Аз съм трудоустроена с 80% инвалидност на 36 години съм диагнозата ми е ЕПИЛЕПСИЯ имам ли право на безплатен зъболекар?

  12. Съгласна съм с мнението на инж. Недев, че целта на периодичните профилактични медицински прегледи не е да открият всичко за всеки, а да установят как работната среда влияе на работещия и дали няма проблем лицето да изпълнява работата си. Колкото до периодиката и обхвата, то те са определени в Наредба № 3 от 28.02.1987 г. за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците. Периодичността е: до 18-годишна възраст – ежегодно; от 18- до 40-годишна възраст – един път на пет години; над 40-годишна възраст – един път на 3 години, а обхватът на прегледите е определен в приложение № 5 от наредбата. Така, че не съм съгласна с инж. Паунова, че прегледите се правят за отбиване на номер!

  13. Винаги ще има недоволни – почти всеки си има някакво специфично заболяване и очаква точно при тези безплатни прегледи да узнае нещо ново за собствения си проблем. Преди години знам за случай, когато работодателят и СТМ, консултирала и организирала прегледите, бяха остро атакувани от близките на лице, починало от тумор 6 месеца след прегледа, защото „некадърните“ лекари не го били диагностицирали навреме. Целта на периодичните прегледи не е да открият всичко за всеки, а да установят как работната среда влияе на работещия и дали няма проблем лицето да изпълнява работата си… Относно предложението към декларацията да се добави и текст „разбирам, че нарушавам и могат да ме санкционират…“ – това е сигурен начин лицето да откаже както да се яви на преглед, така и да попълни декларацията. И тогава контрата е в работодателя.

  14. Благодаря за предоставената полезна информация! Считам, че декларацията за отказ е много добро решение т.к. от една страна работещите имат право на отказ, а от друга страна са задължени да се явят на задължителните прегледи.

    • Да, но е препоръчително на декларацията за отказ да пише също и „Разбирам, че с този отказ извършвам нарушение на правилата за здравословни и безопасни условия на труд, което представлява дисциплинарно нарушение, за което могат, по преценка на работодателя, да бъдат налагани предвидените от Кодекса на труда дисциплинарни наказания.“

      Ще действа мотивиращо :)

  15. Много полезна извадка! Благодаря! За мен това е тема, по която може много да се коментира. СТМ често правят прегледи и често са отбиване на номера и то всяка година. Дано повече работодатели прочетат отговорите, за да има истински ефект от прегледите.

    • Това, което аз се опитвам да съветвам колегите, е да искат доказателства, че прегледите се извършват от лечебно заведение – регистрирано по Закона за лечебните заведения. Поне като първа стъпка :)

Вашият отговор на Симеон Отказ

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.